Saturday, November 17, 2012

Cemas


"Mukhayyam? Wah bestnya. Last time rasa khemah pun masa perkhemahan Kadet Polis form 4 dulu. Ok-ok aku on!", kata aku kepada Azam. Mukhayyam ialah 'perkhemahan' dalam bahasa Arab. Mukhayyam ni bertempat di Bogor, dekat-dekat dengan Jakarta. Mukhayyam ni disertai ikhwah-ikhwah pelajar Malaysia yang dari Jakarta, Jogja ngan Surabaya. Aku memang excited gila la. Dapat jugak keluar dari kota Jogja ni. Bosan dah kut.

Pada suatu hari...
"Laaaa, aisyy... sedihnya aku"
Perkhemahan ni dibatalkan sebab pelajar-pelajar dari Jakarta ni ada perubahan jadual kuliah masa last-last minit. Perasaan aku masa tu memang tengah bergelora, bagaikan ombak di lautan memukul kuat badai di pantai. Eh apa aku mengarut ni.

"Sebab kita dah beli tiket, kita kena la pergi jugak kan kat Jakarta. Takpe, kali ni kita buat jaulah sikit ya. Nanti kita tidur kat rumah budak2 Jakarta ni. Malam tu nanti kita buat pengisian. Ok tak?", macam tu la sms Azam kat aku.

Sekurang-kurangnya dapat jugak melawat ibu negara Indonesia. Lebih kurang 5 p.m. tu bebudak laki batch aku ngan batch 2010 pun berkumpul kat rumah diorang. Tiket kereta api tu pukul 6.30 pm.
"Truutt..Truutt.."
"Alamak, tak dapat call teksi pulak. Doh tu cane ni Zang? Pukul 6 dah ni.", tanya Izhar.

Masa tu semua dah kelam-kabut. Kalau miss tren tu maksudnya burn la duit tiket tu.
Jadi semua orang pun bersiap-sedia naik motor untuk gi kat stesen kereta api tu.
"Alamak, helmet tak cukup la."
"Takpe, kita gi je. Lantak ah kalau kena saman ke tak"
Maka semua pun laju memecut motor masing-masing. Aku bonceng kat motor Baim. Memang laju gila la Baim bawak.

Bila dah sampai kat parking, Azam suruh siapa-siapa yang dah sampai ni gi masuk dulu dalam kereta api. Yang naik kereta api masa tu cuma aku, Syam dengan Toriq. Masa tu wisel dah bunyi. Kereta api dah start jalan.
"Toriq, cane ni? Takkanla kita bertiga je gi Jakarta ni?"
"Entahla, diorang naik tren yang lain kot. Babai Jogja....", jawan Toriq sambil melambai-lambai kat tingkap tren tu.

Masa kitorang dah duduk kat seat tu, Azam ngan yang lain-lain pun sampai kat seat kitorang. Oh, rupanya diorang sempat naik tren. Hisyy kalau kitorang bertiga je tadi, emm... takleh bayang lah cane!

"Macam drama Hindustan pulak kitorang tadi. Masa tren dah start gerak tu, kitorang terus la lari gi kat pintu, Hahaha memang rasa macam dalam movie.. ", kata Azwan menceritakan pengalaman dia ngan yang lain-lain tu.

Alhamdulillah takde sorang pun yang tertinggal. Maka perjalanan tren ke Jakarta pun bermula..
Penpennn...... Bunyi kereta api kuat terdengar.


No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...