Tuesday, October 2, 2012

Menghadapi hari-hari yang mendatang

Entah kenapa, tapi aku ni dok terbayang-bayang je pasal Amirul. Sebenarnya sebelum ni aku kurang meng-flashback hidup aku masa kat Kerteh dulu, sebab aku tengah rasa rindu sangat dekat kawan-kawan aku kat MRSM Kuantan. Bila dengar je tentang arwah, baru aku mula cuba ingat semuanya, dari aku tadika sampai aku tingkatan 4 di Kerteh. Memang banyak kejadian pahit-manis dah aku lalui.

Kerteh la tempat aku membesar, tempat aku amik exam UPSR, PMR. Tempat aku lepak-lepak kat Mesra Mall. Tempat di mana aku dikelilingi kawan-kawan zaman kecik dulu. Bila dengar je berita tentang arwah ni buatkan aku sedar something. Aku tak pernah bersyukur dengan apa yang aku ada. Kan aku ada cakap yang aku accident motor lebih kurang sama dengan waktu arwah pun meninggal. Sebelum aku tau berita tu, aku banyak mengeluh. Sakit, sengal badan, tak tahan laa, tak gembira dengan life. Aku dengan arwah dua2 accident motor, waktu yang nak dekat sama. Syukurlah kepada Allah sebab aku masih hidup. Aku tak dapat nak bayangkan kalau aku pun meninggal macam arwah, sebab banyak sangat dosa yang aku buat, dan aku tak bersedia lagi nak berhadapan dengan Allah.

Aku dah tekad, aku nak ubah hidup aku. Aku tak boleh la nak complain sepanjang masa. Aku sepatutnya bersyukur sebab aku masih diberi peluang untuk hidup di dunia ni. Wahai sahabatku Amirul, aku berdoa untuk kau, aku bacakan tahlil untuk kau, semoga engkau selamat di alam kubur. Biarpun dulu kita tak berapa rapat, tapi aku tetap anggap kau salah sorang dari kawan-kawan aku. Dulu kita selalu jugak lepak sama-sama masa acara rumah sukan. Bakat kau dalam bidang lakonan baru je bersinar, tapi apakan daya, Allah lebih sayangkan kau. Aku tak pernah sangka drama "Masihkah ada Ramadhan" tu merupakan kali terakhir aku tengok kau dalam keadaan yang masih hidup. Aku akan sentiasa mendoakan kau.

Hmmm.. Aku sedih pasal arwah satu hal, tapi aku lagi sedih tengok kawan aku, E, yang memang nampak pilu sangat. Aku dapat tau arwah dengan 'E' mula berpasangan masa aku dah nak habis tingkatan 4 kat MRSM Kuantan. Masa tu aku tumpang gembira dengan diorang. sekarang aku cuba letakkan diri aku dalam situasi 'E', tapi aku tak sanggup. Tak sanggup nak bayang kita kehilangan orang tersayang dalam sekelip mata je. Sememangnya mengambil masa untuk kita menerima hakikat yang telah ditetapkan Allah. Aku berharap yang 'E', salah sorang dari kawan rapat aku dulu dapat menerima qada' dan qadar Allah ini.

Memang banyak benda yang aku dapat dari kematian arwah ni. Aku akan ubah diri aku, cuba untuk menggunakan waktu hidup ni sebaik mungkin. Semoga kita semua selamat di akhirat kelak. Insyaallah

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...