Wednesday, October 17, 2012

You must not trust Wikipedia!


Yang tu adalah kata-kata dari seorang pensyarah/dosen kat univ. aku. Kalau student-student medic yang kat Indonesia ni mesti tau, yang para dosen sini sangatlah pantang kalau dapat tau kitorang gunakan wikipedia untuk sumber rujukan. Bak kata kawan aku, N, "We medical students are taught not to trust wikipedia.". Hahaha kata dosen2, wikipedia ni bukanlah reliable source. Fakta-fakta yang kat dalam tu tak semestinya betul, sebab sesiapapun boleh edit page kat wikipedia.

Jadi kalau takleh guna wikipedia nak guna sumber dari mana? Dosen cakap boleh amik dari jurnal, reliable web source. Tapi semua tu sangat complicated, complex....

Pendapat aku? Hmmm nak setiap kali belajar memang wajib la aku bukak page wikipedia. Bukannya apa, tapi kalau aku search google pasal apa-apa, yang ada kat top page tu mesti wiki. Aku ada jugak tengok laman web lain pasal info yang aku nak carik tu, tapi kebanyakannya bagi info ringkas-ringkas. Ada yang maklumat panjang lebar, tapi aku tak tau kat mana nak carik point yang diperlukan. Sooo, wikipedia come to the rescue.

Wahai para dosen, korang cakap jangan guna wikipedia. Tapi tahulah yang sebenarnya semua maklumat-maklumat yang aku bagi masa tutorial session tu dari wiki jugak. Hehehe ........... :p

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...