Friday, March 1, 2013

Itu benda yang betul

Dah 2 tahun aku belajar kat Indonesia. Banyak pengalaman yang aku dapat. Salah satunya diperkenalkan dengan halaqah usrah. Aku tau, usrah ni sangat banyak dan aktif dijalankan oleh pelajar-pelajar Malaysia di luar negara. Indonesia, Amerika, Rusia, Timur Tengah dan lain-lain.

Murabbi, atau orang yang handle usrah aku ialah Azam, senior aku batch 2010. Dia sekarang tengah belajar dalam third year. Boleh dikatakan saudara Azam ni ialah penggerak atau pencetus usrah antara pelajar-pelajar UGM sini. Masa aku first year dulu, Azam dengan housemate2 dialah yang rapat dengan kitorang pelajar Muslim ni. Azam jugaklah yang jadi murabbi untuk usrah kitorang first year ni.

Usrah ni memberi pemahaman kepada kita tentang agama Islam, dan jugak supaya kita sedar dengan keadaan umat sekarang. Kita yang dah menerima tarbiyah melalui usrah ni ada tanggungjawab supaya mengajak orang sekeliling kita supaya kembali kepada Islam.

Aku ni sebenarnya.. bukanlah seorang yang alim. Aku ni biasa-biasa je. Aku cukupkan solat 5 waktu, cukupkan puasa ramadhan, tapi ramai orang ingat aku ni alim. Tapi sebenarnya tak. Banyak sangat kekurangan aku. Aku solat tu sebab aku sedar tu suatu kewajipan, tapi selalunya aku solat pun tak dapat khusyuknya. Boleh dikatakan aku ni sekadar solat, tak mendalami, tak cuba menghayati solat tu sendiri. Al-Quran pulak berapa surah je yang aku boleh hafal.

Aku sedar semua tu, dan aku cuba nak ubah diri aku jadi orang yang mendalami ilmu agama macam Azam, Hamdi dengan yang lain-lain. Sebab tu aku cuba paksa diri aku pergi usrah tu. Kadang-kadang tu memang aku malas. Tapi aku paksa jugak, sebab aku tau, tu benda yang betul. Tapi dah 2 tahun aku ikut usrah. Ilmu agama aku ni masih cetek. Perangai pun tak berapa elok lagi. Aku tak pernah salahkan Azam pasal ni. Keberkesanan usrah tu sebenarnya tergantung kat usaha individu tu sendri, sama ada dia nak atau tak nak je. Aku sedar aku still belum bagi tumpuan penuh kat usrah tu, anggapnya sambil lewa je.

Aku harap lepas aku tulis entry ni, aku dapat fikirkan balik semuanya. Kenapa aku join usrah? Aku ni tak nak ke jadi macam Azam tu? Semoga Allah berikan hidayah kat aku supaya aku dapat berubah jadi yang lebih baik.

Assalamualaikum.

p/s : Kalau-kalau ada kenalan dari UGM yang terbaca ni, harap-harap tak salah faham. Aku bukan nak cakap aku malas nak join usrah, cuma aku nak bagi motivasi kat diri aku supaya dapat jadi lebih serius dalam usrah ni. Sekian.

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...