Tuesday, March 26, 2013

Memecahkan Ais

Salah satu sesi yang ada dalam blok 2.4 : Adolescent ni (Ice breaking lorh). Dah nak sama dengan panel discussion, cuma dia ada jemput tetamu-tetamu jemputan (duhhh) yang berkaitan dengan topik memecahkan ais hari tersebut.

1. Sexually Transmitted Infection



Ada 3 orang tetamu panel yang datang. Seorang tu doktor yang merawat pesakit HIV, 2 orang lagi pulak ialah penderita penyakit HIV. Ni first time aku berdepan dengan orang yang terinfeksi ngan HIV ni. Aku tak boleh nak reveal nama sebab benda tu konpidensyel. Kedua-dua penderita HIV tu ialah wanita yang boleh dianggap muda lagi laaaa.

Salah sorang dari ibu tu, aku panggil X lar, dia cakap dia terinfeksi dari bekas suami. Aku agak playboy la kut si suami tu. Jadi masa dia hamil anak pertama tu, anak dia memang dah terkena infeksi tu, dan lepas tu meninggal dunia. Tapi sekarang ibu X tu dah kahwin lain, sekarang tengah hamil anak kedua. Sebenarnya penularan HIV dari ibu ke anak ni dapat dihindarkan dengan langkah-langkah yang dapat diambil oleh doktor. Tapi aku konpius gak.. Si suami tu tak terkena pulak ke penyakit HIV tu?

Ibu yang sorang lagi tu, Ibu Y, dia cerita yang suami dia sakit tenat, lepas tu meninggal dunia. Meninggal sebab AIDS. Disebabkan risau, so ibu Y ni pun gi buat test HIV, dannn... darah dia HIV postif. Aku tak ingat sangat sama ada anak ibu tu tak kena HIV ataupun kena HIV, tapi hidup sihat sekarang ni. Siyes tak ingat. 3 minggu yang lepas kot.

Doktor yang merawat dua orang ibu ni ada bitau, dia pernah diarahkan untuk tinggal serumah dengan penderita-penderita HIV selama sebulan. Alhamdulillah, dia takde pun dapat HIV. HIV cuma menular dengan 3 cara iaitu : cairan dari alat kelamin, transfusi darah, dan transmission ibu ke anak semasa melahirkan. Jadi kalau kita sharing-sharing sudu ke, garpu ke, peluk, tu semua takkan menularkan virus ni. Memang la virus HIV ada dalam air liur, tapi jumlah dia sangat sikit sampaikan tak mampu pun nak bagi efek kat orang lain. Kalau nyamuk hisap darah penderita HIV, lepas tu gi hisap darah orang yang sihat pun takkan  tertularnya virus tu. Kenapa? Sebab macam yang aku cakap tadi, seseorang tu cuma akan menderita HIV kalau jumlah virus dalam darah tu banyak. Kalau ada sikit je takkan bagi efek.

Kesimpulannya, hmm.. Penderita HIV / AIDS ni sebenarnya kita sendiri susah nak bezakan dengan orang yang sihat, sebab diorang memang nampak sihat pun. Diorang ni jugak terpaksa makan ubat setiap hari, sepanjang hidup diorang untuk membantu melemahkan virus tu, sekaligus memanjangkan jangka hayat mereka  (tapi sebenarnya semua tu Allah yang menentukan). Ubat tu bagi banyak side effect, macam pening yang maha hebat, rambut gugur, muntah-muntah, kuku menghitam. Kalau aku tengok ibu-ibu tu memang kesian la, tapi semangat diorang memang kuat untuk teruskan hidup ni. Semoga hidup diorang tu dirahmati Allah.

p/s : Nanti aku buat sambungan sedikit demi sedikit
p/s 2 : Bajet ada orang nak baca. LOL

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...