Monday, March 4, 2013

LeuKorea

Leucorrhea ialah keluarnya cairan putih dari vagina. Baru belajar dalam lecture tadi di bawah tajuk Sexually Transmitted Infection (STI). Terlebih semangat sikit. Tapi kali ni aku bukan nak cakap pasal leucorrhea, tapi nak cerita pasal perjalanan ke sebuah restoran Korea di Jogja.

Baru siang tadi kitorang serumah gi keluar jalan-jalan kat Galeria. Galeria ni mall la. Tapi banyak jual baju. So aku ngan Ali yang belum lunch ni pun kelaparan. Kat Galeria ni tak banyak restoran yang sedap. Jadi kitorang pun pergiaa kat restoran terkenal. Es Teler namanya. Aku order menu simple-simple je. Nasi goreng ikan masin dengan milo ais, dengan harapan saving duit. Tengok-tengok jumlah harga 46,000 rp. Masyaallah, harga dia mengalahkan mekdi dengan keepsi. Nyesal..nyesal.. Oh ya, Es Teler ni sebenarnya macam ABC, cuma ada letak buah nangka, dan banyak laa buah-buahan lain. Sedap gak. Bukan aku yang order, tapi Ali eh.

Aku rasa dah menyimpang jauh dari tujuan asal entri ni. Jadi malam tu, aku dah bersiap-siap nak gi makan dinner kat burjo, kedai makan yang ada kat depan rumah tu. Tiba-tiba Man ajak aku gi kat restoran Korea pulak daa. Ahh layan je la (biarpun tengah bankrap). Man nak motor ngan Ding, aku bonceng dengan Ali. Man pun bawak motor laju, aku ngan Ali cuba mengekori dari belakang.

"Masyaallah, kita terlepas simpang tadi la. Kenapa la aku ikut Man tu, dia tak masuk simpang tadi.", kata Ali.

"So apa ko nak buat sekarang? Nak u-turn tak boleh. Ni jalan sibuk", kata aku.

"Emm.. Kita try masuk jalan ni. Nak carik u-turn balik semula kat simpang tadi."

Yang sebenarnya Man dengan Ding dah lama hilang dari pandangan. Jadi Ali pun masuk ke simpang kiri. Jalan dan jalan dan jalan...

"Eh, kita kat mana dah ni?", kata aku. Masa tu dah masuk jalan kampung mana entah. Gelap, jalan kecik, ada sungai kat tepi jalan tu.

"Haha entah la. Aku pun tak pernah lalu kat jalan ni."

Maka kitorang pun bergerak menyusuri jalan tu. Punya jauh lah berjalan (sebenarnya menunggang motosikal), akhirnya sampai lah ke suatu jalan besar. Aku ingatkan mimpi ngeri tu dah berhenti, rupa-rupanya...

"Aik? Aku ingatkan ni Jakal (Jalan Kaliurang). Ko pernah lalu kat sini tak Li?"

"Tak pernah. Alamak, kita dah sesat ke!"

"Chill dulu. Chill.. Emm.. apa kata kita tanya orang jap jalan nak gi Jakal."

Ali pun memberhentikan motornya depan kedai roti bakar bandung. Lepas bertanya tu, rupa-rupanya jalan nak gi Jakal cuma belok kanan je. Kiranya dekat dah ni.. Oh ya, masa ni dah setengah jam kitorang sesat.
So kitorang pun lalu ikut jalan tu, dan berhenti di lampu isyarat. Ahh panjang sangat nak cerita. Aku skip je lah part kitorang sampai kat restoran tu.

"Fuyoohh.. Gila besar weh!"

Aku terpegun bila masuk je dalam restoran tu. Besar gila, nampak kemewahan dia. Di ruang makan utama dia ada satu skrin besar. Masa aku datang tu dia tengah play citer korea. Restoran ni ada 2 ruang makan. Pertamanya ruang makan 'public', iaitu tempat yang ada skrin besar tadi. Yang keduanya pulak ruang makan private. Dia macam satu bilik yang kita reserve khas. Jadi kitorang pilih makan kat bilik private ni la.

Eh lupa nak bitau. Nama restoran ni ialah Dae Jang Geum.

Ruang makan public

"Woi lambat gila korang ni.", kata Ding.

"Haha tadi kitorang tersesat jap. Wei Man, ko punya pasal la, tak masuk simpang tadi. Habis aku pun terikut kau.", kata Ali.

"Hahaha sori sori sori. Masa tu aku tak tau. Ding tak cakap pun kena belok kanan kat traffic light tu.". balas Man.

Ni dia rupa ruang makan private. Ada tv tuuu

Jadi aku pun mula membuka menunya....


Pening kepala aku. Semua ejaan yang pelik-pelik. Eun Hyuk, Mat yai sam apa benda entah.
Lepas tu masuklah seorang pelayan restoran. Dia mintak order.

Style~~

"Em... Saya mau yang sama kayak mas ini.", kata aku sambil menuding jari ke arah Ding. Dah tu nak buat camne, aku tak faham satu benda pun menu dia tu. Ali pun ikut sama. Hahaha dah tu memang kitorang bingung nak order apa.

Tak lama kemudian pelayan tu pun masuk semula. Bawak kuali yang besar. Aku dah pelik. Dia bukak kuali pelik tu, lepas tu letak daging mentah. Ohh... dia masak secara live.


Beberapa ketika lepas tu, datanglah menu aku yang diorder oleh Ding. Serius aku tak ingat apa nama makanan ni. Insyaallah makanan kat sini halal belake.

Kertas hitam tu sebenarnya rumpai air @.@
Secara kesuluruhannya, memang puas la makan kat sini. Restoran yang mewah, besar, bersih, makanan sedap. Pakej yang lengkap! Aku sedar kat Jogja laa aku banyak gi restoran mewah macam ni. Mana pernah aku merasa benda-benda gini kat Kerteh atau kat Klang dulu.

Penutup : Terbang 70,000 aku.

Sekian.

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...