Thursday, October 3, 2013

Memecahkan Ais 2

Haa ingat lagi tak entri aku yang ni? Ni aku nak sambung lagi.. (Malas gila aku. Dah 7 bulan terbengkalai. Hehe)

Berkisar pasal masalah penderaan dadah (drug abuse). So ada beberapa remaja lelaki yang jadi ahli panel jemputan kat majlis memecahkan ais ni. Semuanya dulu mantan/bekas penagih dadah tegar. Masa diorang bagi talk tu, memang dapat dengar la dia macam hidung tersumbat-sumbat, cakap cam menggigil-gigil sikit. Dia citer cane dia start dari umur 13 tahun lagi (muda gila). Sebenarnya memang environment tempat tinggal dia camtu. Kat tempat terpencil, ramai bebudak sebaya dia yang dah start hisap dadah.

Blahblahblahblah...... (Dah 7 bulan kot. Aku dah tak ingat cane citer dia)

Sebenarnya key point kat sini tu, masa sesi tanya soalan. Aku tanya dia, "Apa yang membuatkan anda berhenti dari hisap dadah?" *konon ayat formal*

Dia jawab.. "Sebenarnya.. Saya dah bosan hidup begini. Saya nak ubah diri saya, supaya ahli keluarga dapat terima saya semula, dan supaya diterima masyarakat seperti dahulu" (selepas ditranslate ke bm)

Masa dia jawab tu.. aku tersentak jugak la. Azam dia nak berubah tu betul-betul kuat. Semua orang tau kan, bila dah ketagih dadah tu, memang susah betul nak pisah. Nak contoh tengok la kawan-kawan atau ahli keluarga kita yang merokok tu. Susah kan nak berhenti? Sekurang-kurangnya dia dah berjaya jauhi dadah 100% dengan keazaman dia yang kuat tuu. Kalau aku? Azam nak study.. nak study... last-last tido gak. Hehehe..

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...