Friday, April 26, 2013

The Alternate Story : Part 12

Aku terjaga dari tidur. Keringat membasahi badanku yang tidak berbaju ketika itu.

"Astaghfirullahal'azim!"

Aku tak ingat bila kali terakhir aku bermimpi buruk. Sebenarnya masa ni aku pun tak ingat apa yang aku mimpi tu. Aku melihat sekeliling aku. Aniq tengah tidur. Sama juga dengan Tengku dan Mokh. Lantas aku check phone aku yang berada di bawah bantal. Pukul 4.30 pagi rupanya. Aku pun lantas turun ke aras JA. Macam tadi, kelihatannya semua yang menginap di situ sedang lena dibuai mimpi. Aku melihat ke sebuah katil di kiub JA 34. Katil itu kosong tidak berpenghuni ketika itu. Cadar sudah ditegangkan. Selimut sudah dilipat.

Aku membuka langkah menuju ke masjid Ar-Rahman. Di sudut masjid tu aku nampak seseorang sedang duduk bersila sambil menghadap buku yang berada di depannya.

"Asalamualaikum.", sapa aku.

"Waalaikummussalam.", dia pun menjawab salam aku.

"Awal ko bangun hari ni ya."

"Haha dah biasa sebenarnya."

Selepas itu aku pun segera mengambil wuduk, dan setelah itu langsung mengerjakan solat sunat tahajjud. Usai solat, aku pun segera duduk bersila di sebelahnya.

"Woi lain kali nak turun study tu bitau la aku! Nak join gak. Ni pun aku terbangun sebab dapat mimpi buruk tadi.", aku memulakan perbualan pada subuh itu.

"Alah, ko tak ingat ke dulu aku kejut ko tu tak bangun pun! Hahaha."

"Ok lah, aku try berubah. Sekarang, tak kira apa jadik, ko buat la apa-apa nak kejutkan aku. Janji tau!"

"Haha bereh boh! Kang kalau ko tak bangun aku tarik seluar ko. Haaa so baik ko bangun."

"Woi takyah la sampa camtu! Haha. Wei amacam, boleh faham tak apa yang ko tengah baca tu?"

"Boleh la sikit-sikit. Ahh aku rasa tak masuk la baca sejarah pagi-pagi ni. Jom la buat math mode!"

Sebenarnya semua buku yang diperlukan sememangnya dah tersedia di sudut masjid. Kiranya tempat ni dah jadi 'port' kitorang untuk belajar dan melepak. Maka kitorang (eh ke nak guna kami semula) pun sama-sama mengerjakan soalan SPM tahun 2008. Math mode memang menjadi pilihan kerana subjek tersebut sangat senang dan menyeronokkan untuk dijawab. Enjoy la buat math mode ni.

"Allahuakbar Allahuakbar"

Laungan azan dari masjid Tok Sira dah berkumandang. Jadi kami berdua mengambil wuduk semula dan masuk ke ruang solat masjid.

Aku pun duduk di saf hadapan sambil mendengar dia melaungkan azan. Setelah laungan azan itu kami pun mengerjakan solat sunat Rawatib sebelum Subuh.

"Eh, kamu berdua je ke yang ada? Yang lain pergi mana?", tanya Ayahanda Pengetua yang baru tampil di pintu sisi masjid. Sebenarnya dah 10 minit berlalu sejak azan dilaungkan, tapi still takde yang datang. Mana perginya Ijoi, Pendi, Akram dengan yang lain-lain tu?

"Ok la ayahanda, saya gi kejut diorang jap eh.", aku pun segera mencepatkan langkah menuju ke blok J semula. Jadi masa aku baru je kat sampai kat depan pintu JA West, terdengar lah...

PIN PIN PIN! PIN PIN PIN!

Baba Lan membunyikan hon sambil menunggang motornya perlahan di depan blok J. Masyaallah gila annoying dengar. Dah la bunyi hon tu macam dah semput. Hahaha rasa lawak pun ada gak dengan hon semput Baba Lan tuh.

Di dalam JA West, beberapa lampu dah dihidupkan. Terdengar bunyi spray air. Dah sah tu mesti Ustaz Syahmi. Maka para pelajar pun berpusu-pusu keluar dari blok J menuju ke masjid.

"Haa cepat cepat jalan gi masjid tu! Dah lama azan tau? Eh apa yang awak semua terhegeh-hegeh tu. Lawak bodo ni! Lawak bodo!", celoteh Baba Lan sambil menunggang motor kapcainya. Nak dipendekkan cerita, solat Subuh pun dijalankan seperti biasa, dengan pembacaan surah Yaasin selepas solat.

Tangguh lu meta~~

p/s : Panje molek kea aku tulih ni @.@

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...