Sunday, April 14, 2013

Flight

Ada suatu masa ni, atas kehendak bapak aku, aku pun amik flight balik Malaysia, walaupun block exam sebenarnya dalam masa beberapa hari lagi. So dalam flight tu aku duduk kat seat tengah, B. Sebelah kiri aku pakcik pakai kopiah, sebelah kanan lak ada makcik yang baju dia style cam ala-ala dalam drama tv3.

"Jadi mas mau ke Malaysia atas urusan apa aja?", tanya pakcik kopiah tersebut masa aku tengah sibuk-sibuk membelek majalah yang ada disediakan dalam pesawat tu.

"Oh, saya mau pulang ke rumah. Saya orang Malaysia."

"Oh, orang Malaysia. Masnya kuliah di mana?"

"Saya kuliah di UGM. Fakultas Kedokteran pak."

Kitorang pun mula berbual rancak. Aku dapat tau pakcik tu ustaz kat sekolah pondok mana entah. Isteri pakcik tu tengah belajar kat UM. Jurusan apa tu aku tak ingat. Peristiwa ni berlaku beberapa bulan lepas kut. Jadi plannya pakcik tu nak ziarah isteri dia. Sambil kitorang berbual tu, makcik stylo sebelah aku ni pun mula menyelit dalam perbualan kitorang.

"Oh pak. Sebenarnya saya ada hantar anak saya ke sebuah sekolah pondok. Tapi sekolah pondok XXX.". Aku tak ingat apa nama pondok tu.

"Oyaa.. Pondok itu ya. Dulu saya ada mengajar di sana.", balas pakcik tu.

"Auntie, emm... Umur anak auntie tu berapa eh?", aku pun bertanya kat makcik tu lepas dapat confirm dia tu orang Malaysia dari gaya percakapannya. Nasib baik aku guna panggilan auntie. Kalau panggil 'makcik', errr entah la macam mana dia kerjakan aku.

"Anak auntie baru 14 tahun."

Masyaallah. 14 tahun? Baru form 2? Aku ingatkan budak lepasan SPM datang jauh-jauh gi belajar sini. Eh pengetahuan baru ni!

"Auntie hantar anak auntie kat sini sebab memang sekolah pondok tu bagus. Sistem belajar dia ni kiranya lagi bagus dari sistem belajar Malaysia bla3..."

Aku dapat tau sebenarnya ada ramai jugak orang Malaysia hantar anak diorang sekolah pondok bagi belajar agama kat sini. Feedback dari auntie tu pun positif je. Tapi memang la, sistem belajar kat Malaysia pun memang ada banyak kelemahannya.

Jadi masa dah habis flight tu, auntie tu pun bagi kat dia kat aku ngan pakcik tu.



Lawyer rupanya makcik ni @.@

Anyway kalau ada apa-apa masalah dan perlukan peguam, boleh la calling-calling nombor yang ada kat kad ni. Bukan apa, makcik tu nampak profesional, pastu baik. Apa salahnya aku promote untuk dia kan ^ ^

p/s : Best berbual dengan orang dalam flight

No comments:

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...