Wednesday, January 16, 2013

Nok wat gane kan?

Heh heh.. Sesi aku meluahkan rasa hatiku. Sinilah tempat yang paling sesuai. Kat twitter takleh sebab ramai gila bebudak batch aku yang follow aku. Blog ni pulak rasanya takde sorang yang tau. Hehehe aman sikit, dan kurang rasa malunya. Eh tapi kalau ada antara korang batchmate aku yang baca ni, buat senyap-senyap je sudaa :p

Pasal apa ni?

Tadi lepas solat Isyak aku keluar dari bilik, dengar bunyi motor. Heh, nampaknya si 'Al' dah dapat motor yang baru dia beli dari senior yang bakal menghabiskan pelajarannya kat sini. Ramai senior 2007 yang akan meninggalkan Indonesia paling lambat awal Februari nanti. Jadi banyak lah antara senior yang jual barang-barang diorang (termasuk motor) dengan harga yang.. err.. reasonable la jugak.

Alkisahnya tiap-tiap pagi aku sorang je lah yang akan berbasikal gi kampus. Yang lain semua dah ada motor sendiri. Rasa sayu gila tau. Nak nangis je rasa. Kalau boleh aku taknak tumpang diorang, sebab kang bayar minyak malas pulak kan. Lagipun rumah kitorang ni takde helmet lebih.

Setiap kali ada keluar gi makan jauh-jauh ke, aku tak dapat ikut. Well, sebab aku takde motor. Dan biasanya ada housemate lain yang bonceng ngan member-member aku yang dah bermotor ni. Sayu tak? Sayu tak? Diorang semua keluar makan, kita sorang duk kat rumah cuma makan indomee yang dibeli dari kedai depan rumah. Nok wat gane, motor tak cukup kan nak boncengkan aku. Selalunya aku cakap aku tak kisah, dan aku selalu mengelak dari nak pergi. Padahal hakikatnya pedih hati ni tauuu.

Jadi, kenapa aku tak beli motor?

Ingat lagi tak, dulu aku accident naik motor? Plan asalnya aku bakal beli motor baru tahun ni. Masa aku balik Malaysia November lepas, bapak aku ternampak parut besar kat lutut aku. Dah habis satu family aku risau. Diorang risau bukannya apa, sebab dalam sejarah family aku ni tak pernah ada yang bawak motor, except bapak aku masa kecik-kecik dulu. Yang paling protes aku nak beli motor ni dah tentulah kakak aku. Heh. Dan.. rancangan aku untuk membeli motor tergendala buat sementara waktu. Aku tau buat masa sekarang ni aku tak perlukan sangat motor, tapi bila fikir kita je yang takde motor, rasa sedih kut.

Aku cuma betul-betul perlukan motor masa aku belajar fourth year nanti, di mana aku akan gi kat merata hospital yang ada kat kepulauan Jawa nih untuk clinical rotation, atau dipanggil koas (co-assistant) kat sini. Bapak aku cakap time tu barula aku beli motor. Isyy lambat lagi kot. Kalau boleh aku nak je merayu ngan bapak aku suruh beli motor sekarang, tapi bila aku fikir balik, aku belajar mahal-mahal kat sini bukannya guna duit biasiswa, tapi guna duit parents aku jugak. Kesianlah pulak aku kat parents kena spend banyak duit semata-mata nak bagi aku belajar kat sini.

Lepas tu aku buat sesi memujuk diri sendiri (monolog dalaman)..

"Cuba ko fikir balik, Jaha (Izhar) tu rilek je kan naik basikal walaupun housemate dia yang lain dah beli motor masa tahun lepas. Walaupun sekarang ni dia dah beli motor, tapi kadang-kadang dia still pakai basikal nak gi kampus. Jadi ko tak payahla nak rasa malu."

Bila fikir tu aku rasa selesa sikit. Dan lepas tu barulah aku menaip kat sini. Hehe bertambahlah perasaan selesanya tu.

Dah kbai (ayat mintak lempang)

Assalamualaikum

1 comment:

Awan Nina said...

lek arr weh. aku pun gi kampus jalan kaki je kot, tak malu pun. heee :D
mcm yg pernah aku ckp, kadang kadang kita jaa yg rasa malu, padahal orang lain sikit habuk pun tak heran. renung renungkan.

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...