Wednesday, February 20, 2013

Surau

Assalamualaikum.

Memandangkan aku menyambung cuti selama seminggu lagi, haaa baru sekarang ada kesempatan nak update blog :3 Eh Lina entry ko aku buat nanti eh. Hehehe

Nak cerita sikit pasal surau yang terletak di kawasan perumahan aku Taman Aman Perdana, Klang. Kawasan Perumahan ni baru dibangunkan 3 tahun lepas. Boleh dikatakan masih segar dan baru. Tapi masa awal pembukaan kawasan ni, takde surau yang dibangunkan! Aku pun tak taulah kenapa takde. Tapi lepas tu penduduk-penduduk Muslim sekitar pun sama-sama berganding bahu menyewa sebuah rumah untuk dijadikan surau sementara.


Terpaksa buat size kecik sebab
resolution dia

Sembahyang raya puasa buat kat sini. Sembahyang raya korban pun buat sini. Bapak aku cakap ada buat ibadah korban jugak, tapi tak pasti buat kat tepi masjid ni ataupun tempat lain. Then ramai jugak la penceramah yang datang kat sini, ada jemput imam-imam luar. Boleh dikatakan surau ni sangat aktif la dalam aktivitinya. Sebahagian dari jemaah surau ni jugak dari golongan pakcik-pakcik yang pencen, tapi masih sihat-walafiat. Jadi diorang ada banyak masa la nak uruskan surau ni.

Lepas tu pihak AJK surau pun mula mengutip derma untuk pembinaan surau baru yang official sedikit-demi sedikit. Dan akhirnya.....

TARAAAA~~




Boleh dikatakan surau ni lah yang paling cantik dan paling elegan (?) kat kawasan sini. Saiz yang besar, kawasan yang luas, reka bentuk yang moden, cantik. Fuhh memang semua orang terpegunlah tengok surau ni lepas siap dibangunkan. Tapi aku baru solat kat surau ni beberapa kali je sebab aku jarang ada kat rumah.

Tapi terkejut jugak kan bila terdengar berita yang surau ni kena tembak masa solat Isyak. Nasib baik takde yang tercedera. Tak taulah kenapa ada orang yang dengki sangat pasal surau ni. Harap-harap kejadian tu tak berulang lagilah.

Sekian.

2 comments:

Awan Nina said...

first first tengok gambar terus aku terjerit, SERIOUSLY NII SURAUU??? takkan ada orang dengki sebab surau tu cantik kot ==

Unknown said...

Surau ni memang eye-cathching la kat kawasan sini, sebab besar ngan cantik. Maybe sebab sini ramai jugak chinese ngan indian, ada yang iri-hati. Eh3 entahla apa sebab betulnya. Isy aku ni takleh main tuduh2. Sentimen perkauman nanti. Hehehe :p

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...