Thursday, December 20, 2012

Body Somatotype

First sekali, aku belajar benda ni dalam english. Tapi aku nak tulis entry ni dalam bahasa Melayu. So, aku akan cuba merojak sebanyak mungkin. Hahaha

Baru semalam group tutorial aku ada praktikal bio-paleoanthropology. Tajuk yang dipelajari tu ialah body Somatotype. Best gila praktikal ni. Jadi aku pun nak berkongsi serba-sedikit ilmu yang dah dipelajari ni.

Somatotype is a quantitative description of the present morphological confirmation and composition of the body. It describe the body as a whole, and it is a rating of what the body looks like.

Maksudnya somatotype ni digunakan untuk menentukan body type dengan body build kita. Ia dapat dilakukan dengan mengukur berbagai aspek kat tubuh kita. Antara yang diukur ialah:

1. Weight
2. Height
3. Upper arm circumference
4. Calf circumference
5. Triceps skinfold
6. Subscapular skinfold
7. Supraspinale skinfold
8. Calf skinfold
9. Biepicondylar breadth of humerus
10. Biepicondylar breadth of femur

Yang measurement ni cuma sebahagian. Ada lagi yang lain, tapi 10 yang tertera ni yang menjadi ukuran asasnya.

Jadi, rating berdasarkan somatotype terbahagi kepada 3, iaitu:

1) Endomorph
2) Mesomorph
3) Ectomorph

ENDOMORPH

Endomorph is the relative fatness of the physique. An endomorphic individual typically has short arms and legs and a large amount of mass on their frame. 



Their mass hampers their ability to compete in sports requiring high levels of agility or speed and perform sustained weight bearing aerobic activities such as running. Sports of pure strength, like power lifting, are perfect for an endomorph. They can gain weight easily and lose condition quickly if training stops.

Kiranya endomorph ni present tahap lemak badan. 

MESOMORPH

Mesomorphy relates to the relative musculoskeletal development per unit of height. A mesomorphic individual excels in strength, agility, and speed. 



Their medium structure and height, along with their tendency to gain muscle and strength easily makes them a strong candidate for a top athlete in any sport. They can sustain low body fat levels and find it easy to lose and gain weight.

Senang cerita orang-orang yang berbadan katang tu termasuk dalam mesomorph.

ECTOMORPH

Ectomorph refers to relative to linearity of the physique. Linearity datang dari perkataan "lean". Maksudnya orang kurus. Duhh



A predominantly ectomorphic individual is long, slender and thin, and therefore power and strength sports are perhaps not suitable as their slight build leaves them susceptible to injuries. 

While they can easily get lean and hard, their lack of musculature severely limits their chances in sports requiring mass. Ectomorphs dominate endurance sports and gymnastics. They can archive low levels of body fat which can be detrimental to health and for females in endurance sports it can result in a cessation of periods and iron deficiency.

......................................................................................................................................

Using a score of one to seven, we can grade our bodies on each of the extreme body types. e.g. two, six, three means: two (low endomorphy); six (high mesomorphy); three (low ectomorphy). In this way, we can compare our body type with that of other athletes. This method of body typing is known as somatotyping - height is not taken into consideration. 

Sori aku malas nak translate ==



Ok, dengan semua measurement yang aku dah cakap tadi, kita boleh bagi skor masing-masing untuk kadar endomorph, mesomorph ngan ectomorph badan kita. Jangan ingat badan kita ada satu jenis somatotype je.
Contoh skor ialah : 

5.1 - 7.3 - 0.89

5.1 tu skor untuk endomorph, 7.3 skor untuk mesomorph, dan 0.89 tu skor untuk ectomorph. Ok sebenarnya aku pun kurang faham sangat dengan part ni. Maaf kalau ada salah, dan keliru. Aku cuba untuk bagitau ikut kefahaman aku.

So macam mana nak tau somatotype kita berdasarkan skor ni? Rule pertama: Kita cuma utamakan nombor yang besar. Nombor yang kecil tu kita singkirkan. Tak faham? Maksudnya kita jangan amik kira ectomorph dalam somatotype kita. 

Ok skor yang kat atas tu maksudnya somatotypenya ialah : endo-mesomorph.

Kenapa bukan meso-endomorph? Sebab skor endomorph lagi rendah, jadi kita letak dia kat depan. Skor ectomorph lagi banyak, kita letak dia kat belakang.

Jadi apa sebenarnya maksud endo-mesomorph? Maksudnya individu tu body builtnya dominan kat mesomorph, iaitu badan yang berotot, tapi ada kecenderungan untuk ke endomorph, iaitu badan yang berlemak.

Sebanarnya skor 5.1 - 7.3 - 0.89  ni skor somatotype aku. Muehehehe bangga jap :p

Meh aku bagi contoh lain..

1) 2.0 - 5.0 - 3.0

Macam yang aku cakap tadi, kita singkirkan yang paling kecik. Dalam kes ni yang paling kecil ialah 2.0, iaitu endomorh. Cara bacanya ialah ecto-mesomorph. Maksudnya orang tu dominan kat badan berotot, tapi ada kecenderungan untuk menjadi kurus.

Kalau meso-ectomorph lak? Maksudnya orang tu kurus, tapi cenderung untuk berotot.

2) 5.3 - 4.4 - 6.1

Sama je macam yang sebelum-sebelum ni. So individu ni ber-somatotype endo-ectomorph. Ok yang ni aku pun konpius sikit. Macam mana dari badan kurus ada kecenderungan nak jadi gemuk? Ni pun sebenarnya example yang aku dapat dari lecturer. Nanti aku tanya balik la.

3) 3.2 - 3.3 - 4.2

Yang ni lain sikit cara nak tentukan somatotype. Biasanya kita singkirkan yang paling kecik kan? Tapi dalam kes ni, TAK. 3.2 ngan 3.3 kalau dibundar tetap jadi 3 kan? Sebab nombor tu dekat-dekat, kita sebut individu ni sebagai ideal. Tapi nak sebut penuhnya ialah IDEAL ECTOMORPH. Yang ideal tu cuma untuk endomorph ngan mesomorph eh, tapi bukan ectomorph. Tak paham? Dah, benda ni complicated sangat sampai aku pun da pening ==

Jujurnya, aku pun tak pandai nak interprete sangat apa maksud endo-ectomorph, ecto-endomorph, ideal mesomorph dan segalanya tu. Aku kena confirm balik semula ngan lecturer. Sori dehs....

S : Tapi kan Alif, macam mana dari 10 measurement tadi boleh dapat ukuran 2.0 - 5.0 - 3.0 tu?

J : Ada la formula dia. Aku malas nak taip. Hehehe

Ok, tu je untuk entry kali ni. Semoga bermanfaat :)

p/s : Aku bersoal-jawab ngan diri sendiri :p

1 comment:

Mindvalley said...

Great writing it is such a cool and nice blog, thanks for sharing your post. I like your post very much. Thanks for your post.
https://blog.mindvalley.com/somatotype/

Update

Dah 5 bulan aku bertapa kat surgical sejak metatarsal aku crack. MC lama, kena extend posting pun lama. Kerja kat wad surgical 4A harini, ke...